Implantaten

Een gebitsimplantaat is een titanium kunstwortel, die in het kaakbot wordt geschroefd. Wanneer u tanden of kiezen mist, kunnen implantaten deze vervangen. Een implantaat zal de functie van een natuurlijke tandwortel overnemen en dient als basis voor een kroon, brug of klikgebit. Een implantaat is gemaakt van titanium, een materiaal dat biocompatibel is. Dit betekent dat het lichaam het niet afstoot, waardoor het bot er direct tegen aan kan groeien.

In het animatiefilmpje ziet u hoe een implantaat in de kaak wordt aangebracht.

Allereerst wordt een gaatje geboord op de plek waar uiteindelijk het implantaat komt. De tandarts-implantoloog boort direct een gaatje in het kaakbot, zonder het tandvlees open te snijden. Dit heeft als voordeel dat de totale behandeling sneller kan worden uitgevoerd en minder complicaties geeft. Uiteraard wordt u als patiënt eerst verdoofd, zodat u de behandeling rustig en zonder pijn kan ondergaan.

Vervolgens wordt het implantaat geplaatst. De tandarts zorgt ervoor dat het tandvlees mooi rondom het implantaat afsluit, zodat infecties geen kans krijgen.

Om de hele behandeling af te maken wordt op het implantaat een kroon gelijmd of geschroefd voor een mooi en natuurlijk eindresultaat.

Op onderstaande foto’s krijgt u een mooi zicht op hoe een procedure voor het plaatsen van een implantaat in zijn werk gaat.

Implantaten zijn in verschillende doorsneden en lengten verkrijgbaar. De lengte en doorsnede van het implantaat wordt gekozen aan de hand van de hoeveelheid beschikbaar bot. De implantoloog laat de diameter van het implantaat tevens afhangen van het te vervangen gebitselement. Een ondersnijtand wordt met een smal implantaat vervangen en een kies wordt idealiter met een breder implantaat vervangen.

Mocht de breedte van de kaakwal (het bovenste gedeelte van het kaakbot) niet voldoende zijn dan bestaan er nog mogelijkheden om deze te verbreden. Over het algemeen hebben de implantaten een doorsnede tussen de 3 en 6 mm en de lengten variëren ongeveer tussen de 6 en 16 mm.

Implantaten kunnen in zeer veel situaties worden toegepast, variërend van steunpunt voor een beugel tot een drukknop onder een kunstgebit.